REGION – Płatne parkingi przy marketach
22.01.2020, 12:27
Era darmowych parkingów przy marketach powoli się kończy. Coraz więcej sklepów decyduje się na wprowadzenie opłat za parkingi przy sklepach. Czy taki proceder jest zgodny z prawem?
Płatnych parkingów przy marketach stale przybywa więc konieczne jest sprawdzanie, czy parking przy sklepie, w którym regularnie robimy zakupy nagle nie stał się parkingiem płatnym. Kierowca wjeżdżając na taki parking powinien dokładnie zapoznać się z treścią zamieszczoną na tablicach informacyjnych i przeczytać regulamin parkingu, który zwykle zobowiązuje do pobrania biletu parkingowego, który umieszczamy za oknem pojazdu i określa czas bezpłatnego parkowania.
Uważajmy na wysokie kary za brak biletu i parkowanie niezgodne z regulaminem. Brak ważnego biletu może kosztować od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych, dlatego temat ten budzi tak wiele kontrowersji. Jak wyjaśnia Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów w Będzinie:
Właściciel ma prawo do tego, aby uregulować sposób korzystania z jego prywatnego terenu oraz ustalić odpłatność z tego tytułu. Nie oznacza to jednak dowolności w tym zakresie oraz nie zawsze działanie właściciela lub zarządcy terenu będzie działaniem zgodnym z prawem. Informacja o zasadach korzystania z parkingu, w tym o poborze i wysokości opłat, powinna być umieszczona w miejscu widocznym, dostępnym dla każdej osoby korzystającej tak, aby można było się z nimi z łatwością zapoznać. Określone zasady korzystania z parkingu muszą być jednoznaczne i niewprowadzające w błąd, powinny również określać zasady postępowania reklamacyjnego. Jeżeli wjeżdżając na parking mogliśmy z łatwością zauważyć tablicę z informacją o tym, że jest on płatny, chcąc z niego skorzystać godzimy się na wprowadzone w regulaminie zasady i powinniśmy ich przestrzegać.
– Maria Hudzik, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów
Pamiętajmy, że niedozwoloną praktyką godzącą w interesy konsumentów może być brak informacji o cenie, zatajenie tej informacji, umieszczenie jej w miejscu niewidocznym lub wprowadzenie konsumentów w błąd co do wysokości opłaty. Prywatne osoby nie mają też prawa zakładać blokad na koła i żądać pieniędzy za ich zdjęcie. Blokadę może założyć wyłącznie policja lub straż miejska. W takich przypadkach konsument może złożyć reklamację do sklepu albo przedsiębiorcy parkingowego (w zależności od tego, kto świadczy usługę parkingową).
Pozostałe:
ZAWIERCIE – 21-latka trafiła na SOR, teraz walczy o życie
MYSZKÓW – Bezpłatny cykl treningów z Luka Tenis
REGION – Zagłębiowski Okrągły Stół dla Czystego Powietrza
REGION – Napad na bank. Policja poszukuje sprawców
Dwóch zamaskowanych sprawców wtargnęło wczoraj w biały dzień do jednego z banków w Katowicach i terroryzując pracowników placówki przedmiotami przypominającymi broń zażądali wydania pieniędzy. Po kradzieży napastnicy uciekli. Policja opublikowała dziś nagranie z kamer monitoringu, które zarejestrowały zdarzenie oraz sprawców. Wszystkie osoby posiadające jakiekolwiek informacje mogące pomóc w ustaleniu tożsamości sprawców, proszone są o kontakt z katowickimi stróżami prawa lub z najbliższą jednostką policji.
W chwili zdarzenia w banku oprócz pracowników przebywało kilku klientów. Nikomu nic się nie stało. Powiadomieni o wszystkim mundurowi natychmiast wkroczyli do akcji i rozpoczęli poszukiwania sprawców. Policyjna grupa dochodzeniowo-śledcza przeprowadziła oględziny oraz przesłuchała świadków. Na miejsce skierowano również przewodnika z psem. Zabezpieczone zostały nagrania z monitoringu. Obecnie policjanci prowadzą czynności nie tylko procesowe, ale i operacyjne, aby ustalić tożsamość i zatrzymać sprawców napadu. Za rozbój grozi im do 12 lat więzienia.
-wyjaśnia komisarz Aneta Orman, oficer prasowy KMP w Katowicach.
Śledztwo w tej sprawie prowadzą policjanci z Wydziału Kryminalnego KMP Katowice. Informacja o napadzie pojawiła się już na stronach wielu jednostek policyjnych oraz w mediach lokalnych i ogólnopolskich.
Wszystkie osoby posiadające informacje na temat napadu lub przestępców, których wizerunki zarejestrowały kamery, prosimy o kontakt z policjantem prowadzącym sprawę pod numerem telefonu 32 200 20 00 w godzinach od 8.00 do 15.00, 32 200 25 55 całodobowo lub z najbliższą jednostką policji tel. 112. Na informacje czekamy także pod adresem e-mail: ppziz@katowice.ka.policja.gov.pl lub dyzurny@katowice.ka.policja.gov.pl. Liczymy na Państwa pomoc!
-dodaje Aneta Orman.