PSARY – Wzrastają opłaty

12.01.2017, 8:26

Rada Gminy Psary, na wniosek wójta, jednogłośnie podjęła uchwałę o przyjęciu nowej stawki za odbiór i zagospodarowanie odpadów, która wyniesie 12 zł od osoby na miesiąc.


Stawka ta została podniesiona o 2 zł, ponieważ obecne wpływy z opłat od stycznia do października 2016 r. pokrywały jedynie około 75% kosztów związanych ze zbieraniem, wywożeniem i utylizacją odpadów. W obliczeniach tych nie uwzględniono nawet kosztów obsługi administracyjnej całego systemu w Urzędzie Gminy. Zaznaczyć należy, że mieszkańcy gminy Psary rzetelnie wpłacają opłaty za śmieci, a ich ściągalność sięga 94%. Chociaż obecny wykonawca – Remondis Tarnowskie Góry Sp. z o.o. , świadczący usługi od 1 stycznia 2016 r., zaproponował najkorzystniejszą cenę spośród 4 oferentów w ramach przetargu, to i tak stawki przez niego przedstawione są znacząco wyższe od tych, które obowiązywały poprzedniego wykonawcę w latach 2013–2015. Zmiana stawki za odbiór i zagospodarowanie odpadów ma na celu przywrócenie rentowności tego systemu i wynika wprost z przeprowadzonych analiz oraz obliczeń.

Przypomnijmy, że zgodnie z umową Urząd Gminy rozlicza się z firmą Remondis w oparciu o ilość odebranych i zagospodarowanych ton odpadów. Przy obecnej umowie tona odpadów zmieszanych – których ilość w największym stopniu wpływa na koszt funkcjonowania systemu – kosztuje gminę 419,65 zł brutto, a poprzedni wykonawca, obsługujący gminę od lipca 2013 do końca grudnia 2015 roku żądał za tę samą usługę 300 zł brutto.

Samorząd gminy na bieżąco i dokładnie kontroluje, czy ilości odpadów odbieranych przez wykonawcę zgadzają się ze stanem faktycznym. Od stycznia, czyli od momentu obowiązywania umowy z nowym wykonawcą, co miesiąc odbierano średnio ponad 358 ton odpadów wszelkiego rodzaju, mieszkańcy wpłacali do gminy ok. 107 tys. zł z opłat za śmieci, ale faktyczny koszt obsługi tych odpadów przez firmę Remondis wynosił przeciętnie 143 tys. zł (bez wydatków administracyjnych ponoszonych przez urząd).

W ciągu 10 miesięcy tego roku łączne koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami w gminie były o ponad 427 tys. zł wyższe niż wniesione w tym samym okresie opłaty śmieciowe przez mieszkańców. Zastosowana podwyżka opłat wnoszonych przez mieszkańca nie zredukuje tej różnicy do zera, ale pozwoli ją ograniczyć o blisko połowę. Dzięki niej szacunkowy miesięczny deficyt w utrzymaniu całego systemu spadnie od stycznia 2017 r. z 42,7 tys. zł do 21,3 tys. zł – przy założeniu, że ilość odpadów do zagospodarowania nie ulegnie zmianie.

Przypomnijmy, że działanie gminnego systemu gospodarowania odpadami wynika z ustawy z o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z nią, z pobranych opłat gmina finansuje funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, czyli przede wszystkim płaci za odbiór, transport, zbiórkę, odzysk i unieszkodliwianie śmieci. Warto w tym miejscu zauważyć, że w ramach przyjętej stawki śmieci komunalne odbierane są od mieszkańców 2 razy w miesiącu przez cały rok, co nie jest standardem we wszystkich gminach. Należy również pamiętać, że w ramach tej opłaty mieszkaniec ma zapewniony kosz do składowania odpadów zmieszanych.

Przyjęta przez Radę Gminy Psary nowa stawka wyniesie 12 zł od osoby za miesiąc za odpady zbierane w sposób selektywny oraz 18 zł, jeśli właściciel nieruchomości nie segreguje odpadów. Właściciele nieruchomości zobowiązani będą do uiszczania opłaty według nowych stawek od stycznia 2017 roku, czyli pierwszy termin płatności przypada do 25 stycznia.
Źródło: www.psary.pl

Pozostałe:
REGION – 11 inwestycji drogowych w powiecie zawierciańskim z dofinansowaniem

Powiat Zawierciański i wchodzące w jego skład gminy otrzymały dofinansowania na realizację aż 11 inwestycji drogowych – jedną z nich realizował będzie Powiat Zawierciański, aż 6 gmina Zawiercie,  po jednej inwestycji zrealizują gminy: Łazy, Ogrodzieniec, Szczekociny i Kroczyce. Łączna kwota dofinansowania na wszystkie podmioty wyniesie ponad 6 milionów złotych. Środki pieniężne zostaną przekazane z Funduszu Dróg Samorządowych (FDS).

Fot: Starostwo Powiatowe w Zawierciu

Symboliczne przekazanie czeków samorządowcom powiatu zawierciańskiego nastąpiło w piątek 13 września. Promesy na realizację inwestycji odebrali: Starosta Zawierciański Gabriel Dors wraz z Małgorzatą Benc, Przewodniczącą Rady Powiatu, Łukasz Konarski – Prezydent Zawiercia, Anna Pilarczyk-Sprycha – Burmistrz Miasta i Gminy Ogrodzieniec, Maciej Kaczyński – Burmistrz Łaz, Jacek Lipa – Burmistrz Miasta i Gminy Szczekociny oraz Ewa Kaziród – Kula – Sekretarz Gminy Kroczyce.

Poniżej prezentujemy spis wszystkich inwestycji jakie zostaną zrealizowane w ramach środków otrzymanych z Funduszu Dróg Samorządowych.

Starostwo Powiatowe w Zawierciu otrzymało czek na realizację przebudowy drogi powiatowej nr 1777S na odcinku Dzwonowice-Rokitno Etap III Ołudza-Rokitno (3,3 km)
Okres realizacji projektu: lipiec 2019-październik 2019
Ogółem wartość projektu: 1 657 559,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 911 657,45 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 745 901,55 zł

Gmina Zawiercie dzięki otrzymanym środkom będzie realizować aż 6 inwestycji.

1. Przebudowa odcinka ul. Polskiej od skrzyżowania z ul. Łośnicką oraz remont kapitalny chodników na odcinku od skrzyżowania z ul. Przechodnią do skrzyżowania z ul. Sienkiewicza (1 091 metrów)
Okres realizacji: październik 2019-listopad 2020
Ogółem wartość projektu: 3 394 330,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 1 697 165,00 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 1 697 165,00 zł
2019 – 195 00,00 zł
2020 – 1 502 165,00 zł

2.Przebudowa jezdni wraz z chodnikiem ulicy Wyszyńskiego w Zawierciu – odcinek “A” od skrzyżowania z drogą powiatową ul. 3-go Maja (518 metrów)
Okres realizacji projektu: październik 2019-listopad 2020
Ogółem wartość projektu: 793 282,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 356 641,00 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 356 641,00 zł

3.Remont chodnika w ul. Sienkiewicza w Zawierciu na odcinku między ulicami Równą i Polską – chodnik po stronie budynków z numerami nieparzystymi (251 metrów)
Okres realizacji projektu: wrzesień 2019-październik 2019
Ogółem wartość projektu: 239 067,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 119 533,50 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 119 533,50 zł

4.Remont kapitalny chodnika wzdłuż ulicy Stalowników w Zawierciu (250 metrów)
Okres realizacji projektu: wrzesień 2019-październik 2019
Ogółem wartość projektu: 191 197,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 95 598,00 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 95 598,00 zł

5.Remont kapitalny chodnika i jezdni w ul. Piastowskiej w Zawierciu (144 metry)
Okres realizacji projektu: wrzesień 2019-październik 2019
Ogółem wartość projektu: 226 066,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 113 033,00 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 113 033,00 zł

6.Remont kapitalny nawierzchni jezdni w ul. Kromołowskiej w Zawierciu na odcinku między ulicami Snopkiewiczówny i Wiosny Ludów (615 metrów)
Okres realizacji projektu: wrzesień 2019-październik 2019
Ogółem wartość projektu: 462 615,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 231 307,50 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 231 307,50 zł

Dzięki pozyskanym funduszom Gmina Kroczyce przebuduje drogę Gołuchowice-Siemięrzyce Wrzoski na dz. ew. nr 8 – Siemięrzyce, 103 i 158 – Gołuchowice (728 metrów)
Okres realizacji projektu: lipiec 2019-listopad 2019
Ogółem wartość projektu: 585 380,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 409 766,00 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 175 614,00 zł

 W Gminie Łazy przebudowana zostanie ulica Bystrzynowskiej w Niegowonicach w gminie Łazy (850 metrów)
Okres realizacji projektu: grudzień 2019-październik 2020
Ogółem wartość projektu: 903 545,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 496 949,75 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 406 595,25 zł

Gmina Ogrodzieniec dzięki dofinansowaniu zrealizuje przebudowę drogi gminnej – ul. Cmentarna w Ogrodzieńcu (220 metrów)
Okres realizacji projektu: wrzesień 2019-listopad 2020
Ogółem wartość projektu: 622 157,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 497 725,60 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 124 431,40 zł

 W Gminie Szczekociny przeprowadzona zostanie przebudowa drogi gminnej nr 647049 S w Szczekocinach obejmującej ul. Jana Pawła II, Parkową i ul. Osiedle 3 Maja (1 477 metrów)
Okres realizacji: wrzesień 2019-czerwiec 2020
Ogółem wartość projektu: 2 492 146,00 zł
Wnioskowana kwota dofinansowania: 1 246 073,00 zł
Deklarowana kwota środków własnych: 1 246 073,00 zł

 

 

Partnerzy