PSARY – Wzrastają opłaty
12.01.2017, 8:26
Rada Gminy Psary, na wniosek wójta, jednogłośnie podjęła uchwałę o przyjęciu nowej stawki za odbiór i zagospodarowanie odpadów, która wyniesie 12 zł od osoby na miesiąc.
Stawka ta została podniesiona o 2 zł, ponieważ obecne wpływy z opłat od stycznia do października 2016 r. pokrywały jedynie około 75% kosztów związanych ze zbieraniem, wywożeniem i utylizacją odpadów. W obliczeniach tych nie uwzględniono nawet kosztów obsługi administracyjnej całego systemu w Urzędzie Gminy. Zaznaczyć należy, że mieszkańcy gminy Psary rzetelnie wpłacają opłaty za śmieci, a ich ściągalność sięga 94%. Chociaż obecny wykonawca – Remondis Tarnowskie Góry Sp. z o.o. , świadczący usługi od 1 stycznia 2016 r., zaproponował najkorzystniejszą cenę spośród 4 oferentów w ramach przetargu, to i tak stawki przez niego przedstawione są znacząco wyższe od tych, które obowiązywały poprzedniego wykonawcę w latach 2013–2015. Zmiana stawki za odbiór i zagospodarowanie odpadów ma na celu przywrócenie rentowności tego systemu i wynika wprost z przeprowadzonych analiz oraz obliczeń.
Przypomnijmy, że zgodnie z umową Urząd Gminy rozlicza się z firmą Remondis w oparciu o ilość odebranych i zagospodarowanych ton odpadów. Przy obecnej umowie tona odpadów zmieszanych – których ilość w największym stopniu wpływa na koszt funkcjonowania systemu – kosztuje gminę 419,65 zł brutto, a poprzedni wykonawca, obsługujący gminę od lipca 2013 do końca grudnia 2015 roku żądał za tę samą usługę 300 zł brutto.
Samorząd gminy na bieżąco i dokładnie kontroluje, czy ilości odpadów odbieranych przez wykonawcę zgadzają się ze stanem faktycznym. Od stycznia, czyli od momentu obowiązywania umowy z nowym wykonawcą, co miesiąc odbierano średnio ponad 358 ton odpadów wszelkiego rodzaju, mieszkańcy wpłacali do gminy ok. 107 tys. zł z opłat za śmieci, ale faktyczny koszt obsługi tych odpadów przez firmę Remondis wynosił przeciętnie 143 tys. zł (bez wydatków administracyjnych ponoszonych przez urząd).
W ciągu 10 miesięcy tego roku łączne koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami w gminie były o ponad 427 tys. zł wyższe niż wniesione w tym samym okresie opłaty śmieciowe przez mieszkańców. Zastosowana podwyżka opłat wnoszonych przez mieszkańca nie zredukuje tej różnicy do zera, ale pozwoli ją ograniczyć o blisko połowę. Dzięki niej szacunkowy miesięczny deficyt w utrzymaniu całego systemu spadnie od stycznia 2017 r. z 42,7 tys. zł do 21,3 tys. zł – przy założeniu, że ilość odpadów do zagospodarowania nie ulegnie zmianie.
Przypomnijmy, że działanie gminnego systemu gospodarowania odpadami wynika z ustawy z o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z nią, z pobranych opłat gmina finansuje funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, czyli przede wszystkim płaci za odbiór, transport, zbiórkę, odzysk i unieszkodliwianie śmieci. Warto w tym miejscu zauważyć, że w ramach przyjętej stawki śmieci komunalne odbierane są od mieszkańców 2 razy w miesiącu przez cały rok, co nie jest standardem we wszystkich gminach. Należy również pamiętać, że w ramach tej opłaty mieszkaniec ma zapewniony kosz do składowania odpadów zmieszanych.
Przyjęta przez Radę Gminy Psary nowa stawka wyniesie 12 zł od osoby za miesiąc za odpady zbierane w sposób selektywny oraz 18 zł, jeśli właściciel nieruchomości nie segreguje odpadów. Właściciele nieruchomości zobowiązani będą do uiszczania opłaty według nowych stawek od stycznia 2017 roku, czyli pierwszy termin płatności przypada do 25 stycznia.
Źródło: www.psary.pl
Pozostałe:
REGION – O co chodzi z ustawą tzw. kagańcową?
MYSZKÓW – Zmiana organizacji ruchu na Nieradzie
Od 3 marca do listopada 2020 roku w związku z realizacją zadania pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej nr 1715 w m. Myszków (Nierada) km 0+043,57 do km 0+537,00 łącznie z robotami na przepuście i przebudową mostu” wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Jak informuje myszkowski magistrat ruchu zostanie wyłączony obszar od skrzyżowania z DW 791 ul. Zawiercka (obwodnica Myszkowa) w kierunku miejscowości Kopaniny.
Wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu jest konieczne ponieważ przebudowa drogi i obiektu mostowego na rzece Warta, gdzie wymaga całkowitego rozebrania obiektu mostowego oraz konstrukcji drogi na całej jej szerokości, dlatego na okres wykonywania prac przejazd w/w drogą oraz przez most będzie niemożliwy.
Objazd odbywać się będzie przez ulice Zacisze-Nadrzeczna-Włodowska-Nierada. Główny objazd zamkniętego odcinka drogi odbywał się będzie drogą wojewódzką nr 791 oraz drogami powiatowymi zlokalizowanymi na terenie powiatu myszkowskiego oraz powiatu zawierciańskiego.
-czytamy na stronie Urzędu Miejskiego w Myszkowie.